onsdag 4. november 2009

Barna forteller



Nå har barna vært vel 2 uker i Jinka, og har hatt skole 1 uke med lærer fra den norske skolen.

Sara skriver:

Til 4. klasse på Sellanrå og andre venner!

Vi har ofte besøk på skolen av frosker eller firfirsler. En dag var det en slange utenfor skolen . den spiste en firfirsle . En som jobbet på tomta slo slangen i hode så den døde . Jeg spurte om å jeg fikk holde den. Det fikk jeg lov til . Men jeg måtte vente til den var død, for den var vist ikke helt død enda. Da sprang jeg å hentet et glass. Da jeg kom tilbake var slangen helt død. Da så jeg bedre at den holt på å spise en firfirsle. Jeg tok den i halen og puttet den oppi glasset. Da pappa kom hjem fra jobb viste jeg slangen til han . Han sa at den var kul, pappa er veldig intrisert i slanger. Så gikk vi til sykehuset for å hente medisin i glasset sånn at slangen ikke skulle bli helt ødelagt. Da vi gikk hjem var det mørkt. Når jeg kom hjem var det barneklubb. Mamma og pappa skulle ha møte, så det passa bra at vi skulle ha barneklubb akkurat da.

Neste dag så jeg på slangen. Den var like fin og hel. Pappa sier at den kan holde helt til vi kommer til Norge.

Det var det med den skolen da, den er veldig fin. Den står på tomta vår, så til vanlig pleier vi å gå barbeint til skolen. Det er bare jeg og Leah som går på den skolen, men Mina er med i gym timene da. Vi har gym to dager i uka. Vi har også noen timer som heter Tema, det er det samme som NaSa akkurat nå har vi om steinalderen i NaSa. Vi starter kl: 08.30 og slutter kl: 13.45.

Vi har et lite badebaseng i hagen. Vi skal bygge en sklie som er to meter lang. Det gleder jeg meg til. Vakten på tomta lager fottball mål, det blir også kult. Den trehytta som var her sist vi bodde her er ikke her nå, heller ikke slengdissene, men pappa har lovet at vi skal bygge det opp igjen. Vi har flatskjerm og keyboard. Det hadde vi ikke sist gang vi var her. Jeg har fått eget rom, det er det som var kontoret før. Leah og Mina har fått det gamle rommet, som var mitt og Leah sitt sist gang vi var her.

I dag så jeg en stor edderkopp, den var på badebasengkanten, pappa sa at den kanskje var gjifti. Nå har jeg møtt alle vennene mine igjen, det var gøy, men jeg savner dere veldig selv om jeg opplever mye gøy her i Jinka .

Jeg har alerede hatt to overnattingsbesøk. Jeg har blitt litt mer kjent med alle vennene mine og begynt å skjønne litt mer amharisk.

KLEM OG HILSENER FRA SARA!!

Leah forteller:

Vi har ett badebasseng i hagen. Vi skal snart få sklie til badebassenget. Vi har skole på tomta vår. Vi har stråtak på skolen. Det er bare jeg og Sara som går på den skolen. Men Mina er med i gymtimen. Vi ser ofte frosker inni skolen vår. Det er kjempegøy skole her. Vi stor plass til gym’en her, hele den store tomta. Vi vil ikke slutte når skoledagen er ferdig.

Huset vårt er også helt topp. Det er bra å ha ett sånt hus, fordi jeg har rom rett ved siden av Sara og på grunn av at vi får alltid komme inn på rommet til Sara. Vi er nesten alltid venner her.

Klem Leah K.

Mina forteller (på lørdag):

-Hvordan er det å bo i Jinka, Mina?

Vi har det bra, og det er så godt at vi kan bade, det er sol og alt mulig. Vi får godteri om lørdagen. Jeg har det bra med Feven og Kuchini og Sara og Leah, og mamma og pappa. Jeg er sjuk nå, litt, tror jeg, med betennelse og sånn (pappa: lungebetennelse). Jeg har det bra.

-Er det noe trist her?

-At dere (pappa og mamma) må være borte om lørdagen!

3 kommentarer:

  1. Kjære Sara, Leah, Mina, Thorleif og Jerin!
    Det er veldig fint å får høre om hvordan dere har det i Jinka!
    Vi savner dere!
    Det høres ut som dere har det gøy i gymtimene, og med bading. Håper vi får se bilde av sklia!! Det høres kjempemorsomt ut!
    Hilsen Ingeborg og Øyvind!

    SvarSlett
  2. Hei Sara, Leah og Mina!
    Hver dag når jeg kommer opp bakken fra huset mitt og skal på jobb ser jeg det grønne huset. Huset bare står der, ikke lys og ingen glade barnestemmer fra hagen eller verandaen. Huset har sett lei seg ut. I går kveld leste jeg om dere på bloggen (har ikke tid på jobben og min datamaskin hjemme har det bare vært tull med i hele høst, så har ikke fått sett dette før nå),og i dag tidlig da jeg gikk forbi det grønne huset fortalte jeg alt jeg hadde lest om dere. Da ble huset så hoppende glad at det tok seg en trall. Og da jeg kom hjem i ettermiddag smilte det til meg. Gleder meg til å se på det grønne huset i morgen når jeg går på jobb. Tro om det smiler enda?

    SvarSlett
  3. Hei Sara!
    Jeg har lest bloggen tidligere om de første skoledagene dine og nå i dag har jeg lest om alle opplevelsene dine hjemme og på skolen. Rart å høre at du også lærer om steinalderen når vvi her langt oppe i nord også gjør det! På tirsdag var vi i skogen og laget steinalderøkser. Vi har ellers vært på flere konserter i høst- Løvenes konge med Kvam og Sellanrå skolekorps på Kvam skole, Trondheim Symfoniorkester på Bjørnsonhuset og på Barnas Kulturdag på Kulturskolen. Der fikk vi både tegnet, sunget og spilt teater. Kjempegøy!
    I begynnelsen av desember får vi besøk av Iben! Det blir koselig! Ellers så øver vi på blokkfløyte og nå tror jeg alle kan spille a,h,g og c. Hvordan er det med deg og blokkfløytespilling? Fint at du kan spille på keyboard også da!! Det er noen i klassen din som har sendt deg melding på Fronter så det kan være lurt å ta en titt der også av og til.

    Da må du ha det fint også i fortsettelsen, Sara! Vi gleder oss til å høre mere fra deg og alt det spennende du opplever!

    Hils familien din

    SvarSlett